Wat is een vouwkajak? Terug in de geschiedenis.

Wat is een vouwkajak? Terug in de geschiedenis.

Met de allesomvattende motorisering liep de grote tijd van vouwboten ten einde. Vroeger ging men met de trein of de bus naar de bovenloop van een rivier. De vouwboot – of beter de vouwkajak ging, uit elkaar genomen, in latten en huidtassen op een speciaal tweewielig wagentje vastgesnoerd, mee in de bagageruimte. Op het station van bestemming werd het wonderlijke wagentje op het perron uitgeladen en naar de waterkant gereden waar de boot dan in elkaar werd gezet.
Die bootwagentjes zijn verdwenen en de peddelaars reizen in hun eigen auto met op het dak de vastgesjorde kunststofkajak. Toch worden er nog vouwkajaksgemaakt en gebruikt, dan wel niet vaak voor korte wildwatertochten op bijvoorbeeld een zondagmiddag, maar wel voor lange toertochten ergens op een grote rivier!

Het is een groot verschil of je met de kajak in twee of drie bagagetassen – in de kofferbak of op de achterbank van de auto – of met een vierenhalve meter lange kajak op het dak een paarhonderd kilometer door het land rijdt. Dat het in elkaar zetten en in het water brengen van een vouwkajak een half uur meer kost dan het vaarklaar maken van een starre kajak, zal hoogstens diegenen storen die het kajakken of kanoën toch al te langzaam gaat. Een wedergeboorte van de kleine vouwkano is zelf niet meer ondenkbaar, gezien de ontwikkeling van het intercontinentale vliegtoerisme, want latten- en huidtas zijn zeer wel in het vrachtruim van een lijnvliegtuig te vervoeren. Dat wat betreft de basis. Daar kan nog aan worden toegevoegd dat wat in feite over het gebruik van kunststofkajaks ook voor de opbouwbare kajak geldt.

Anders zijn de elementen waaruit de kajak is opgebouwd; het lichte en toch stevige geraamte van rondhout en triplex, de huid van een meestal uit zeven lagen bestaand rubber materiaal het aangenaaide dek van dichtgeweven, geïmpregneerd zeildoek. Rond de kuip loopt een opstaande houten rand.

Op het moment bestaat de vouwbotenmarkt vrijwel alleen uit de klepper Aerius. Gedemonteerd bestaat de opvouwbare kajak uit twee stukken; een lattentas, en een rugzak. Het in elkaar zetten met dit systeem is vrij gemakkelijk. De opzij ingebouwde luchtzakken zorgen voor 80kg opwaartse druk, maken de opvouwbare kajak onzinkbaar en zorgt voor extra stabiliteit.