Kano of Canadese kano?

Kano of Canadese kano?

Dezelfde boot wordt door de een kano en door de ander Canadese kano genoemd. Maar onder de naam kano vallen alle boten die met peddels of pagaai worden voortbewogen; opblaasbare kajaks, kajaks en Canadese kano’s. De Canadese kano is echter een vaartuig met een verrukkelijk sierlijke vorm, bijna altijd gebouwd van kunststof. Typisch kenmerk: de spits omhooglopende voor- en achtersteven! Terwijl de Eskimokajak de jachtboot voor de ijszee was, gebruikten indianen van Noord-Amerika de Canadese kano op grote rivieren en meren.

De vorm is tot de dag vandaag dezelfde gebleven, maar van hout en doek en tegenwoordig van pvc. Canadese kano’s zijn ongeveer 5 meter lang. 80 cm breed en het boord is ongeveer 35cm hoog – de oplopende boeg en het hek niet meegerekend. Voor de voortbeweging dient een circa 1,70 m lange pagaai. Inmiddels is de Canadese kano in Europa even populair als de kajak. Vroeger werd het als een groot bezwaar gevoeld dat hij niet opvouwbaar was, wat transsportproblemen veroorzaakte – een bezwaar dat nu bij de algehele motorisering geen gewicht meer in de schaal legt. De Canadese kano is de 2-persoons boor bij uitstek! Als gerieflijke toerboot maakt de grote en gemakkelijke toegankelijke bergruimte niet alleen het meenemen van veel bagage mogelijk, maar ook het onderbrengen van twee of drie kinderen. In wildwater- tot en met de hoogste moeilijkheidsgraad – kan de Canadese kano als 2-persoons boot het zeker opnemen tegen de 1-persoons kajak en wint hij glansrijk van de 2-persoons kajak. Beginners deinzen terug voor het geknield papegaaien van de boot. Dit knielen is in werkelijkheid een bijzonder gemakkelijk driepuntszit: beide knieën rusten op het schuimrubber ondergrond en het zitvlak rust tegen de naar voren kantelbare zitting, een positie die een zeer goed overzicht en een uitstekend contact met het water biedt, terwijl men zich ook de geheel op de zitting kan schuiven en dan hoger en gemakkelijker zit dan in een kajak. Bij deze van oorsprong open boot worden nu goed afsluitende spatdekken – persenning geheten – met spatzeilen geleverd. Extra mangaten voor kinderen kunnen door de meeste makers naar wens worden aangebracht.

Uitgesprokenwildwater kanoërs zullen zich een zogenaamde bananaboat aanschaffen met een gesloten dek van kunststof met afgeronde kanten waardoor het water beter afloopt. Door het hogere boord en de omhooglopende voor- en achtersteven is de Canadese kano op meren en op zee windgevoeliger dan een kajak. Een goed op elkaar ingespeelde en ‘slagsterke’ bemanning zal echter hoogstens bij echt noodweer in moeilijkheden komen. Volgens het spreekwoord: als de hemel valt, zijn alle mussen dood. Tot slot moet hier nog een opblaasbare kano of opblaasbare kajak worden genoemd, een Metzeler-boot, de Metzeler-Indio, die makkelijk vervoerd kunnen worden voor het maken van vaartochten in afgelegen streken.

Kajaks en Canadese kano’s zijn bootvormen die zich al duizend jaar hebben weten te handhaven. Het gebruik van meer geschikte materialen heeft daar ook een gunstige invloed op gehad. Bij deze boten is een zo gunstige verhouding tussen eigen gewicht, stabiliteit, snelheid, lichtheid en hanteerbaarheid alsmede zee- of beter waterwaardigheid ontstaan, dat wat dat betreft het maximale bereikt. In een lage prijsklasse zijn opblaasbare kajaks te koop.