Blog

januari 2021

De juiste luchtpomp voor de opblaasbare boot

Een luchtpomp is een belangrijk accessoire voor een opblaasboot. Voor het merendeel van de aangeboden opblaasbare boten (met uitzondering van Intex opblaasbare boten en sommige opblaasbare boten van Sevylor en Bestway), is de luchtpomp niet inbegrepen in de levering en moet de luchtpomp apart worden gekocht. In dit artikel gaan we in op de verschillende soorten luchtpompen en leggen we de verschillen uit. Ook geven we tips voor het kiezen van de juiste luchtpomp.

De juiste luchtpomp

De juiste luchtpomp voor je opblaasbare boot is afhankelijk van tal van factoren:

  • Liever een hand-, voet- of elektrische pomp?
  • Hoe belangrijk vindt je het om opblaasbare boot snel op te blazen?
  • Hoeveel kracht wil je gebruiken bij het opblazen?
  • Hoeveel druk hebben de luchtkamers van de opblaasbare boot?
  • Hoe groot is de opblaasbare boot, dus hoeveel lucht moet je naar binnen pompen?
  • Hoeveel ruimte heb je in de rugzak en in de opblaasbare boot om de luchtpomp te vervoeren?
  • Heeft de luchtpomp de juiste adapters voor de kleppen van de opblaasbare boot?

Alle soorten luchtpompen voor de opblaasbare boot zijn verkrijgbaar tussen de € 10 en € 30. Hogere geprijsde luchtpompen hebben meestal meer (bv. Geïntegreerde manometer, wisselen tussen enkel- en dubbelwerkende modus, kunnen hogere luchtdruk genereren, hebben een hogere verwerkingskwaliteit, …). We hebben een dubbelwerkende pomp voor € 20 en gebruiken deze al meer dan 3 jaar regelmatig.

Wil je je opblaasboot zo snel mogelijk opblazen, dan is een luchtpomp met een hoog pompvolume (minimaal 4 liter) belangrijk. Je kunt dit doen met een tweetaktpomp. Een dergelijke luchtpomp wordt vooral aanbevolen voor grote opblaasbare boten. De luchtdruk die de opblaasboot nodig heeft, is ook cruciaal bij het kiezen van de juiste luchtpomp. Als de opblaasboot uit drop stitch (of hogedrukluchtkamers) bestaat, moet je goed kijken of de luchtpomp de verhoogde luchtdruk kan genereren.

Met een luchtpomp kun je niet alleen je opblaasboot opblazen, maar afhankelijk van het model ook kun je de lucht eruit pompen. Dit is bijzonder praktisch omdat bij het openen van de kleppen slechts een deel van de lucht uit de luchtkamers ontsnapt. Zorg er daarom bij het kopen voor dat de luchtpomp een pompfunctie heeft. Dergelijke luchtpompen hebben twee koppelingen. Afhankelijk van de functie wordt de luchtslang verplaatst. Dit is vooral handig om de resterende lucht eruit te krijgen voordat je de opblaasboot opvouwt. De opblaasboot is dan makkelijker in te pakken en je krijgt de verpakkingsmaat als je de boot correct opvouwt. Anders moet je bij het opvouwen de resterende lucht eruit duwen. Om dit te doen, begin je de opblaasboot op te vouwen met de andere kant van de kleppen.

Iedereen die zijn opblaasboot met de auto vervoert, ziet de afmetingen van de luchtpomp als een onbelangrijk criterium. Naast een reparatieset hoort de luchtpomp bij elke peddeltocht op de opblaasboot. Als er een gat in een luchtkamer zit of als de klep niet goed gesloten is na het opblazen, is de luchtpomp nodig tijdens het varen. Zelfs met langere onderbrekingen in de zomer, laten roeiers lucht van de opblaasboot af om hun boot te beschermen. Lees hierover meer in ons artikel: 6 tips voor het juiste gebruik van een opblaasboot . Een compacte luchtpomp kan wat ruimte besparen voor peddelaars die de boot en uitrusting in een rugzak met het openbaar vervoer vervoeren.

Verschillende soorten luchtpompen

Er is een verscheidenheid aan luchtpompen voor opblaasbare boten beschikbaar. In principe kunnen deze worden onderverdeeld in hand- en voetpompen en elektrische luchtpompen.

De hand luchtpomp

Handpompen hebben van binnen een cilindrische zuiger en worden daarom ook wel zuigerliftpompen genoemd. De luchtpomp wordt met beide handen bediend. De voeten kunnen tijdens het opblazen op de zijvoeten van de pomp worden geplaatst. Er zijn zowel eenvoudige (enkelwerkende pompen) als dubbelwerkende luchtpompen (dubbelwerkende luchtpompen). Een dubbelslagpomp is bijzonder effectief omdat deze niet alleen lucht in de opblaasboot pompt. Daarnaast zijn er luchtpompen die kunnen worden ingesteld tussen enkele en dubbele werking. Enkelwerkende handpompen zijn gemakkelijker te gebruiken omdat u alleen kracht hoeft te gebruiken (deels met het lichaamsgewicht) wanneer je op de zuiger drukt. Om dit te doen, moet je echter twee keer zoveel bewegingen uitvoeren. Voor opblaasboten gebruiken we meestal dubbelwerkende luchtpompen omdat deze bijzonder effectief zijn en de opblaasboot snel met lucht vullen. Vanuit ons oogpunt is de verhoogde inspanning die nodig is om de zuiger omhoog te trekken nauwelijks merkbaar. Dit is alleen merkbaar vanaf een luchtdruk van meer dan 0,3 bar. Daarom laat de dubbelslagpomp met brede zuiger zijn limiet zien in hogedrukkamers (bijv. Met drop stitch), aangezien het omhoog trekken van de zuiger erg vermoeiend wordt vanaf een druk van 0,4 bar. Precies daarom zijn er luchtpompen die kunnen worden omgeschakeld tussen enkele en dubbele actie. In het begin wordt de dubbelwerkende modus gebruikt om snel veel lucht in de luchtkamers te krijgen. Als de druk hoger is, schakelt het systeem over naar de enkelwerkende modus. Maar als je slechts een druk van maximaal 0,5 bar hoeft te genereren, kun je dat doen met een eenvoudige, grote (4 liter) enkelwerkende dubbelwerkende pomp.
Voor het opblazen van opblaasboten adviseren wij een luchtpomp met dikke zuiger. Deze genereren voldoende druk en hebben een hoog volume waardoor de opblaasboot snel opgeblazen kan worden. Dunne en hoge zuigerpompen kunnen in principe ook gebruikt worden, maar zijn vooral bedoeld voor SUP boards. Ze hebben een veel kleiner volume, maar kunnen een zeer hoge druk genereren.

De voetluchtpomp

Voetluchtpompen zijn inklapbaar en kunnen daardoor beter in de rugzak en in de opblaasboot worden opgeborgen. Een voetpomp in opgevouwen toestand heeft het formaat van een A4-vel en een dikte van 5 - 8 cm. Voetpompen zijn in de regel minder krachtig dan handpompen. Bovendien duurt het oppompen langer in vergelijking met een handpomp met dubbele slag, omdat ze geen dubbele slagfunctie hebben

Met voetpompen kunnen in principe zonder problemen opblaasboten worden opgepompt tot 0,1 bar en tot 0,2 - 0,25 bar. Vanaf een hogere druk wordt een hogedrukbalg aanbevolen, die dan met een kleiner volume pompt. Voetpompen zijn ook een goed alternatief voor mensen met rugklachten. Met een voetpomp hoef je niet voorover te leunen en komt de beweging uitsluitend uit je been.

Onze top 6 meest verkochte luchtpompen voor opblaasbare boten

De elektrische luchtpomp

Wil je een elektrische luchtpomp kopen voor je opblaasboot, let dan op een 12 V aansluiting voor de sigarettenaansteker in de auto, of koop liever een luchtpomp die werkt op een accu. Dan kun je de elektrische luchtpomp overal gebruiken ongeacht een bestaande stroomaansluiting. In het geval van een elektrische luchtpomp moet handmatig opblazen worden achterwege gelaten, tenminste gedeeltelijk (afhankelijk van de luchtpomp en de opblaasboot). Dit komt doordat de meeste compacte elektrische luchtpompen niet het vermogen hebben om voldoende hoge luchtdruk te genereren. Helaas wordt er maar al te vaak niet vermeld welke luchtdruk ze creëren met dergelijke pompen. Voor goedkope opblaasboten met een luchtdruk van minder dan 0,1 bar volstaat een luchtpomp aangedreven door een accu. Bij een luchtdruk van 0,1 bar moet je meestal wat meer pompen.

Ook als de elektrische luchtpomp niet voldoende vermogen heeft voor de benodigde druk van de opblaasboot, kan een elektrische luchtpomp toch een handige aanvulling zijn. Met een luchtdruk van 0,2 bar hoef je ongeveer 2/3 tot 3/4 minder te pompen. Doordat de luchtslang al grotendeels met lucht gevuld is door de elektrische pomp. Het enige dat je hoeft te doen, is een beetje opnieuw opblazen met een handmatige luchtpomp om de einddruk te genereren.

Een elektrische luchtpomp hebben we graag in de kelder als we onze boot na een peddeltoer weer uitvouwen om te drogen. De opblaasboot droogt gewoon beter als de luchtkamers een beetje gevuld zijn met lucht.

Compressorluchtpomp gebruiken voor je opblaasbare boot!

Gebruik echter geen elektrische compressorluchtpomp om de opblaasboot op te blazen. Compressor-luchtpompen zijn veel krachtiger en niet geschikt voor het opblazen van opblaasbare boten. De kans op overdruk is erg hoog en zal de slangen van de opblaasboot beschadigen. Een snoerloze luchtpomp is een handig alternatief voor conventionele handmatige luchtpompen. Desalniettemin gebruiken we een aanvullend tweetakt luchtpomp om onze opblaasbare kajak op het water op te blazen. In onze optiek zijn handmatige luchtpompen veel resistenter om een voldoende druk te genereren.

De elektrische pompen hebben een oplaadbare batterij en kunnen worden opgeladen met een 12 V sigarettenaansteker of een stopcontact. De elektrische pomp heeft geen batterij. Hiervoor kan de gewenste druk worden ingesteld, waarvan de luchtpomp dan automatisch uitschakelt. De elektrische luchtpomp is ook de krachtigste luchtpomp die tot 15 psi kan worden opgeblazen. Voor drop-stitch luchtkamers raden we de Sevylor-luchtpomp aan voor degenen die hun opblaasboot elektrisch willen opblazen.

Kleppen en klepadapters

De luchtpomp is via een klepadapter aangesloten op het ventiel van de opblaasboot. Er zijn een aantal verschillende kleppen.

Plug klep: De afsluiter is de eenvoudigste vorm van een afsluiter op opblaasboten. Deze klep wordt zeer zelden aangetroffen op opblaasbare boten. Deze klep vind je niet in duurdere opblaasbare kano's. Het grote nadeel is dat deze per ongeluk geopend kan worden.
Boston-klep: Boston-kleppen zijn 2-weg schroefkleppen. De bovenste schroefdop wordt verwijderd om op te blazen. Als je na het opblazen de luchtpompadapter eraf haalt, ontsnapt er geen lucht, want een klep aan de binnenkant sluit het ventiel-gat af en gaat alleen open bij het opblazen. Desalniettemin moet de bovenkap voor de veiligheid worden vastgeschroefd. Als je de lucht wilt laten ontsnappen, draai je de onderste dop los. De lucht ontsnapt zeer snel door de grote klepopening. Zowel Intex-, Bestway- als Sevylor-opblaasboten hebben Boston-kleppen.
Militair / Push Push-klep: Ook wel push-push-kleppen genoemd. Voor opblaasbare boten van Advanced Elements als militair ventiel. De ventielen kenmerken zich door een veer die door middel van een draai-drukknop eenvoudig met de vinger te bedienen is. Als je de veer indrukt, ontsnapt er lucht. Bij het opblazen druk je de veer uit. Bij het sluiten van de ventieladapter ontsnapt ook geen lucht. In vergelijking met de Boston-klep, laat een spiraalveerklep de lucht heel precies leeglopen als er iets te veel is opgeblazen.

Manometer voor opblaasbare boten

Een manometer is een luchtdrukmeter om de druk in de luchtkamer van de opblaasboot te meten. Dit is de enige manier om te weten hoeveel lucht je in de luchtkamers moet pompen. Net als bij de luchtpomp moet de manometer geschikt zijn voor het ventiel, anders is luchtdrukmeting niet mogelijk. We controleren de luchtdruk altijd met een manometer, want defecten door onbedoelde overdruk vallen niet onder de fabrieksgarantie. Een apart manometer is echter niet altijd nodig. Sommige luchtpompen hebben een ingebouwde manometer zodat je tijdens het opblazen de luchtdruk kunt aflezen. Bij sommige opblaasbare boten (bijvoorbeeld Intex en sommige Sevylor-opblaasboten) is een meetschaal op de luchtkamer voorzien. Op deze manier kun je controleren of er te weinig of te veel lucht in de kamer zit.

Intex opblaasboten en Kajaks – Waarom kiezen voor een Intex opblaasbare boot?

Intex is een bekende fabrikant van rubberboten en opblaasbare kajaks in het lage prijssegment. In dit artikel willen we je kennis laten maken met de productseries van Intex en bespreken voor wie deze betaalbare opblaasbare boten geschikt zijn en welke alternatieven er eventueel worden aangeboden.

Intex de fabrikant in opblaasbare boten.

Het Amerikaanse bedrijf is al meer dan 40 jaar op de markt. Aanvankelijk heette het nog The Wet Set® en produceerde het voornamelijk strandballen en luchtbedden. Pas later veranderde het bedrijf zijn naam in Intex, begon het zijn eerste opblaasbare boten te produceren in 1997 en verkoopt het zijn producten ondertussen in meer dan 100 landen wereldwijd.
Aangezien we zelf al meerdere Intex opblaasbare boten hebben gepeddeld, kunnen we de kwaliteit van de opblaasbare boten vrij goed beoordelen. Intex gebruikt voornamelijk een duurzame PVC voor de opblaasbare boten, die sterk doet denken aan het materiaal van een luchtbed. Niettemin is het beduidend dikker dan conventionele luchtbedden. Andere fabrikanten van opblaasbare boten hebben echter de neiging om gecoate stoffen materialen te gebruiken of hun opblaasbare boten uit te rusten met een extra nylon hoes. Ten slotte moet worden opgemerkt dat Intex zijn opblaasbare boten en kajaks aanbiedt in een complete set. Dat betekent dat peddel en pomp al bij de levering zijn inbegrepen. En het is precies deze doelgroep waar de fabrikant en zijn opblaasbare boten zich op richten: beginnende peddelaars die meteen willen peddelen en het liefst genieten van korte tochten op zonnige dagen op het meer.

Mocht je nog twijfelen over een opblaasbare kajak of gewoon op zoek zijn naar een opblaasbare kano of kajak voor het gezin, waarmee je heerlijk kunt toeren en niet zoveel geld wilt uitgeven aan een opblaasbare boot, dan zijn Intex opblaasbare boten een zeer goede prijs-prestatieverhouding.

Top 3 Meest Verkochte Intex opblaasbare boten

Intex opblaasbare boten

Intex opblaasboten zijn enorm populair. Ze worden op dezelfde manier benaderd als een roeiboot. Als je gewoon met familie of vrienden op een meertje het water op wilt en daarna wilt relaxen in de zon, dan zit je in de meeste gevallen met een Intex opblaasboot goed. Intex domineert duidelijk de markt, aangezien er niet echt een andere fabrikant in dit segment is die dergelijke opblaasboten aanbiedt.

Intex biedt voornamelijk verschillende opblaasbare boten aan, dit zijn de meest populaire opblaasbare boten : Intex Challenger, Intex Seahawk, Intex Excursion en Intex Mariner. De eerste drie opblaasbare boten zijn gericht op beginners en zijn bovendien zeer betaalbaar. De opblaasboten Intex Mariner is daarentegen van hogere kwaliteit en daardoor duurder, hoewel ze nog steeds goedkoop zijn in vergelijking met veel andere opblaasbare boten.

De Intex Challenger is de klassieke opblaasbare boot, die verkrijgbaar is als 2 persoons en 3 persoons variant . De 2 variant is best goedkoop, maar er zijn geen losse zitkussens, maar je zit op de bodem van de boot. De Intex Challenger-opblaasboten zijn ook vrij licht (respectievelijk 8 kg en 11 kg). De opblaasboot is daardoor met weinig moeite in de tas te dragen en past ook in grotere rugzakken.

Intex Challenger opblaasbare boten

De Intex Seahawk opblaasbare boot is niet alleen gericht op vaarliefhebbers, maar ook op vissers. Dankzij de ingebouwde visbeugels en de handige motorbeugel is de Intex Seahawk te gebruiken als opblaasbare vissersboot . De Seahawk is verkrijgbaar als 2 , 3 en 4 persoons opblaasboot. De 2-persoonsboot heeft geen zitplaatsen, maar is met 9 kg vrij licht. De Seahawk opblaasbare boot voor 3 persoons heeft stoelen en is met 11 kg zeer compact. De grotere 4 persoons Seahawk opblaasbare boot is met 17kg vrij zwaar en is geschikt voor langere afstanden en is eenvoudig te vervoeren met de tas.
De Intex Excursion is een van de meest populaire en best verkochte opblaasbare boot van Intex. De Excursion opblaasbare boot is niet alleen uitgerust met zitkussens, maar ook met opblaasbare rugleuningen. Is de Excursion verkrijgbaar als 4 persoons en 5 persoons opblaasbare boot en heeft ook handige visbeugels. Met 19 of 22 kg is de opblaasbare boot behoorlijk zwaar. Zeker om langer op het water te blijven en bijvoorbeeld met een elektrische buitenboordmotor over een meer te varen is de Intex Excursion opblaasbare boot zeer geschikt en zeer comfortabel. Als je een elektrische buitenboordmotor voor de Intex-boot koopt, moet je niet vergeten de juiste beugel en een accu te kopen.

Onze top 3 meest verkochte Intex Seahawk opblaasbare boten

Intex opblaasbare kajaks

Naast opblaasbare boten zijn opblaasbare kajaks van Intex ook erg populair onder peddelende beginners. In online winkels worden deze ook goed beoordeeld door klanten. Als het gaat om opblaasbare kajaks, zijn de opblaasbare kajaks van Intex uitstekend beheersbaar. Er zijn in totaal 4 verschillende modellen opblaasbare kajaks. Als je alleen wilt zijn met jouw kajak, bijvoorbeeld voor het vissen of alleen of de rustige meren te varen heeft de Intex Challenger K1 de voorkeur. Het is vrij compacte opblaasbare kajak en is licht van gewicht. Het geïntegreerde bagagenet op de boeg is erg praktisch voor korte tochten om je schoenen en een rugzak in op te bergen. De peddel is niet van erg hoge kwaliteit, maar dient meer dan zijn doel voor kleine tochten.

De Intex Challenger K2 is vrijwel identiek aan de Challenger K1 . Het is langer en ontworpen en de opblaasbare kajaks is geschikt voor 2 personen. De derde opblaasbare kajak van Intex is de Explorer K2 , die er heel anders uitziet dan de twee Challenger opblaasbare kajaks. In principe verschilt de Explorer K2 slechts in geringe mate van de Challenger K2. De Intex Explorer heeft een bilge ventiel, dit maakt het makkelijker om de opblaasbare kajak schoon te maken en te drogen. Daarnaast zijn de handgrepen op de boeg en achtersteven erg praktisch. We hebben deze Intex opblaasbare kajaks al gepeddeld en alle verdere details vind je in onze testartikelen. In een aparte vergelijkingstest vergelijken we zelfs de Intex Challenger K2 kajak en Intex Explorer K2 kajak.

Intex Challenger opblaasbare boten

Intex opblaasbare kajak - betaalbaar en van topkwaliteit

Intex heeft ook een opblaasbare kajaks die van wat hogere kwaliteit is. De constructie van de Intex Excursion Pro kajak lijkt erg op de Explorer K2 kajak. Maar het is ongeveer twee keer zo duur. Hiervoor krijg je stabielere handvatten aan de achtersteven en boeg en betere bevestigingen van de stoelen en verstelbare voetsteunen. Het materiaal van de opblaasbare kajak bestaat uit een polyester draagdoek met aan beide zijden gelamineerd PVC. Dit maakt de Intex opblaasbare kajak veel robuuster. Bovendien heeft de Intex Excursion Pro kajak een hogere luchtdruk (0,8 bar in plaats van 0,69 bar) dan de andere Intex opblaasbare kajaks. De peddels in de set zijn dezelfde als bij alle andere Intex-kajaks. De pomp is iets beter omdat hij met beide handen te bedienen is. We hebben zelf de Intex Excursion Pro opblaasbare kajak nog niet gepeddeld. Qua materiaal is het echter de beste Intex opblaasbare kajak. Het vakmanschap zal zeker erg lijken op de andere opblaasbare boten of kajaks.

Intex is een gevestigde leverancier van opblaasbare boten en opblaasbare kajaks, die vooral schittert met hoogwaardige productafbeeldingen en zich goed heeft gepositioneerd in de detailhandel en in grotere online winkels. Iedereen die voor het eerst niet bekend is met opblaasbare boten, zal ongetwijfeld Intex opblaasboten tegenkomen. En toegegeven, ze zien er op het eerste gezicht erg goed en professioneel uit.

Met opblaasbare rubberboot kun je niet fout gaan, want ze worden gebruikt op het zwemmeer en er zijn geen goede alternatieven voor de boten. Als het om opblaasbare kajaks gaat, moet worden benadrukt dat de Intex opblaasbare kajaks in de eerste plaats gericht zijn op beginners en peddelaars die eerder op zoek zijn naar een eenvoudige boot of die af en toe een korte tocht over het dichtstbijzijnde meer willen maken. Maar als je een Intex opblaasbare boot zoekt voor precies dat doel, dan maak je met een Intex opblaasbare boot geen slechte keuze. Heb je echter hogere verwachtingen van jouw opblaasbare boot en wil je vaker goed peddelen, dan moet je een opblaasbare boot van een andere fabrikant kopen zoals de Sevylor opblaasbare kajak.

november 2020

Kayakvissen: avontuurlijk, spannend en sportief.

Kajakvissen is in de loop van de tijd steeds populairder geworden. Dit komt ongetwijfeld door de spanning die kajakvissen biedt. Het is voornamelijk gericht op actieve sportvissers die een sportieve activiteit willen en maakt vissen op afgelegen water mogelijk met een viskano of viskajak die niet per boot of te voet bereikbaar zijn. Om in de beste omstandigheden te oefenen, is het belangrijk om een aantal veiligheidsregels voor je op een rijtje te zetten.

Wat maakt kajakvissen zo leuk?

Kajakvissen is een activiteit die vooral gericht is op vissers die iets meer sensatie willen op het water dan het vissen aan de kant van het water. Gebieden die voor sportvissers niet te voet toegankelijk zijn, deze mooie afgelegen visplekken is met een kano of kajak toegankelijk. Heerlijk stil op het water drijven en hoor je vissen om je heen spattellen in het water, met een opblaasbare kajak bereik je makkelijk de grote vissen. Deze activiteit omvat twee disciplines, enerzijds kajakken en anderzijds vissen, wat het een complete sport met grote vrijheid maakt. De kajak heeft als voordeel dat hij veel stabieler is dan een bellyboot en tevens een groter laadvermogen heeft. Een ander voordeel is dat kajakvissen op goedkoop is in vergelijking met een visboot. Dankzij al deze voordelen is kajakvissen ontzettend populair geworden.

De juiste uitrusting om te kajakken

Een goede uitrusting bij het kajakvissen is het belangrijkste onderdeel. Met de juiste opblaasbare kajak is kajakvissen leuker en veiliger. Zoals bij alle opblaasbare kajaks, zijn visserskajaks onderverdeeld in twee hoofdcategorieën: enerzijds de dichte kajaks en anderzijds de kajakmodellen die open zijn. Beginners zullen er de voorkeur aan geven om te vissen in een wat simpele kajak zoals van het merk Intex. Anderzijds zullen de kajakkers, ervaren vissers kiezen voor een de kajak, waardoor men minder afhankelijk is van de weersomstandigheden. Een ander belangrijk punt waar je rekening mee moet houden bij een viskano: stabiliteit en wendbaarheid. Geef voor meer comfort de voorkeur aan een breed model dat stabieler en minder wendbaar is.

In tegenstelling tot een breed model is een smallere, taps toelopende kajak minder stabiel, maar kan hij regelmatig van positie veranderen en is hij gemakkelijker te verplaatsen. Er zijn ook opblaasbare viskajaks met een elektrische motor, heb je ene visplek gevonden met veel obstakels? Dan is de pedaal beter geschikt.

De juiste visaccessoires kiezen

Over het algemeen vereist kajakvissen geen speciale uitrusting, behalve bij het roofvissen. In principe geven wij de voorkeur aan een korte hengel met een maximale lengte van 2 meter om overbelasting van de kajak te voorkomen. Het is beter om een lichte hengel te kiezen, aangezien je de vishengel graag continue wilt vasthouden en zo bij elke beweging van de dobber toe te slaan. Ook is het handiger om voor een peddel te kiezen die licht van gewicht is. Als het om aas gaat, zoek dan naar flexibele modellen die zichzelf al hebben bewezen. Het is mogelijk om een gecombineerde echolood / GPS op de viskajak te installeren om de juiste visplek te vinden. Sommige opblaasbare viskajaks zijn uitgerust om dergelijke apparaten te bevestigen.

Handige tips voor het kajakvissen

Pas op voor haken,
Neem altijd een mobiele telefoon, tang en mes mee voor het geval dat
Pas je aan de weersomstandigheden aan: zonnebrandcrème, zonnebril, een pet of op zijn beurt een hoed, droogpak, enz.
Check de weersvoorspelling en vooral de wind.

Viskajakken is leuk als je het in goede omstandigheden beoefent. Blijf alert, het water is onveilig en let goed op andere boten.

Hoe kies ik de juiste peddel?

De aanschaf van de juiste peddel is belangrijk, immers met de peddel wordt de kajak voortbewogen(de motor van je kajak)

Eigenschappen waar je op moet letten bij de aanschaf van een peddel: materiaal steel (aluminium, polyester, hout, carbon, glasvezel), materiaal bladen (glasvezel, nylon, kunststof, hout, carbon, kevlar), verstelbaar (smartshaft>hoek tussen bladen, soms ook lengte), deelbaar (makkelijk voor vervoer), vorm van het blad (asymmetrisch, smal, breed, wingvorm), stijfheid peddel (stijfheid steel is belangrijker dan stijfheid blad voor het rendement van je peddelslag) , lengte van de peddel (afhankelijk van lengte vaarder en breedte kajak), gewicht van de peddel (hoe lager hoe beter, schouders en armen raken minder snel vermoeid).

Een goede peddel is een goede investering

De peddel moet stevig zijn aangezien je de peddel niet alleen gebruikt voor het voortbewegen van je kajak maar ook b.v. als peddelbrug om makkelijker te kunnen instappen of als outrigger bij een zelfredding met paddlefloat. Let bij het kopen van een peddel op de garantiebepalingen, bij b.v. de winkel Kanototaal wordt aangegeven dat de peddels die ze verkopen niet geschikt zijn voor het maken van een peddelbrug en dat ze dus geen schades vergoeden die zijn ontstaan anders dan het normaal voortbewegen met de peddel door het water! Voor kajakvaren gebruik je een dubbelbladige peddel waarbij de peddelbladen zijn gedraaid(het peddelblad wat zich niet in het water bevindt vangt hierdoor minder wind). Het peddelblad is vaak asymmetrisch van vorm ,de bovenkant van het blad heeft een andere vorm dan de onderkant van het blad, zo blijft tijdens de insteek in het water, de waterdruk op het blad gelijk.

Er zijn verschillende lengtes verkrijgbaar (meest gangbaar is tussen 2,10 en 2,25 m),om de juiste lengte te bepalen wordt vaak gekeken of het mogelijk is de vingertoppen over het peddelblad te doen bij een verticaal gehouden peddel, of door de peddel op je hoofd te leggen en de peddel aan weerszijden vast te pakken waarbij de ellebogen een hoek van 90 graden maken>de handen moeten zich dan op zo'n 15 cm afstand van de bladen bevinden, deze methodes zijn echter niet altijd toereikend, laat je daarom goed adviseren in de winkel bij de aanschaf van een peddel en maak eerst een proefvaart met de gekozen peddel en je eigen kajak.

Peddels zijn vaak ook deelbaar, wat het vervoer makkelijker maakt, vaak wordt een reserve peddel meegenomen tijdens een kajaktocht, deze is altijd deelbaar zodat de reserve peddel makkelijker op het dek op te bergen is. De meeste stelen zijn recht ,je hebt echter ook gebogen stelen (crank) die pols blessures voorkomen en waarmee je de insteek in het water iets verder naar voren kunt doen waardoor de slag efficiënter wordt. Je hebt peddels met grote bladen, voor varen met krachtige slagen, voor lange tochten is echter een smaller blad prettiger, om de slagen langer vol te houden.

De stelen zijn ook in verschillende diktes te verkrijgen (niet elke hand is even groot)

Peddels zijn in verschillende materialen verkrijgbaar, vaak zijn de stelen gemaakt van aluminium of polyester en de bladen van kunststof of nylon ,je hebt ook houten peddels (mooi maar wel kwetsbaar, en onderhoudsgevoelig),bij de duurdere peddels zijn steel en/of blad gemaakt van carbon, een carbon peddel is sterk, stijf en weegt minder. Een speciale houten peddel is de greenland peddel ,kenmerkend door zijn smalle lange taps toelopende bladen verbonden door een relatief korte steel. De Groenland peddel is populair aan het worden door zijn positieve eigenschappen tijdens het varen, steunen, en rollen. De Groenland peddel is minder vatbaar voor wind door zijn smalle bladen. Omdat de Groenlandpeddel niet direct volledige weerstand geeft aan het begin van een slag, is de peddel minder belastend voor de spieren, en dus minder vermoeiend op kajaktochten. In opkomst is de wingpeddel (wing vanwege de vleugelvorm van het blad) een wingpeddel moet je zijwaarts bewegen(weg van de kajak)door de wingpeddel heb je een langer afzetmoment en hierdoor wordt de slag effectiever.

Montage en verpakking van een opblaasboot

Elke gebruiker van een opblaasboot moet weten hoe hij zijn opblaasbare boot moet monteren en demonteren. Volg de onderstaande instructies bij het opzetten van een opblaasboot. .

Montage van een opblaasboot

Opblaasbare boten moeten op een vlakke ondergrond worden opgeblazen. Het is niet aan te raden om het op het zand te maken vanwege het risico dat de zanddeeltjes in de kleppen kunnen komen. Tijdens de eerste keer oppompen moet je de doppen van de ventielen verwijderen en ervoor zorgen dat de ontluchtingsknop in de juiste positie zit. De ontluchtingsknop moet in de bovenste positie staan. Het betekent dat de klep gesloten is. Om het opblazen van een boot te beginnen, moet de bijpassende punt van de pomp in het ventiel worden gestoken.

Je kunt een opblaasboot opblazen met behulp van een elektrische opblaaspomp, waardoor de je de boot binnen 2 minuten hebt opgezet. Heb je een opblaasbare boot voorzien van 2 houten zitplanken? Deze moet worden gelegd met het ruwe oppervlak naar boven en het gladde oppervlak naar beneden. De plankvormige houten zitjes zijn gemaakt van dampdichte multiplexplaten, die aan de boot is verbonden zijn met behulp van een bevestiging.

Opblaasbare rubberboten hebben zijsteunen die zorgen voor een hogere stevigheid en veiligheid. Zitplaatsen zijn de laatste die onderdelen die je in de opblaasboot wordt geplaatst. Daarna kun je de opblaasboot helemaal opblazen. Het is verplicht om ervoor te zorgen dat alles gelijkmatig worden opgeblazen. Dan is het tijd om naar de kiel te gaan.

Demonteer en verpakking

De demontageprocedure wordt hieronder beschreven:

Verwijder de doppen van de ventielen en zet de ventielen open door op de adapterplug te drukken;
Verwijder de stoelen na het licht leeglopen van een boot;
Voer de montageprocedures uit, maar in omgekeerde volgorde.
Als de boot helemaal leeg is, zet je hem op de grond met de bodem naar beneden, vouw je de buizen naar binnen en let je erop dat de breedte van de opgevouwen constructie niet groter is dan de breedte van de spiegel. De uiteinden van de buizen in het achterstevengebied moeten worden gevouwen en tegen de spiegel worden gedrukt. Daarna moet de boot in de richting van de spiegel naar de boeg worden opgevouwen en in een tas worden gedaan voor verder transport.

september 2020

Wat is een vouwkajak? Terug in de geschiedenis.

Met de allesomvattende motorisering liep de grote tijd van vouwboten ten einde. Vroeger ging men met de trein of de bus naar de bovenloop van een rivier. De vouwboot – of beter de vouwkajak ging, uit elkaar genomen, in latten en huidtassen op een speciaal tweewielig wagentje vastgesnoerd, mee in de bagageruimte. Op het station van bestemming werd het wonderlijke wagentje op het perron uitgeladen en naar de waterkant gereden waar de boot dan in elkaar werd gezet.
Die bootwagentjes zijn verdwenen en de peddelaars reizen in hun eigen auto met op het dak de vastgesjorde kunststofkajak. Toch worden er nog vouwkajaksgemaakt en gebruikt, dan wel niet vaak voor korte wildwatertochten op bijvoorbeeld een zondagmiddag, maar wel voor lange toertochten ergens op een grote rivier!

Het is een groot verschil of je met de kajak in twee of drie bagagetassen – in de kofferbak of op de achterbank van de auto – of met een vierenhalve meter lange kajak op het dak een paarhonderd kilometer door het land rijdt. Dat het in elkaar zetten en in het water brengen van een vouwkajak een half uur meer kost dan het vaarklaar maken van een starre kajak, zal hoogstens diegenen storen die het kajakken of kanoën toch al te langzaam gaat. Een wedergeboorte van de kleine vouwkano is zelf niet meer ondenkbaar, gezien de ontwikkeling van het intercontinentale vliegtoerisme, want latten- en huidtas zijn zeer wel in het vrachtruim van een lijnvliegtuig te vervoeren. Dat wat betreft de basis. Daar kan nog aan worden toegevoegd dat wat in feite over het gebruik van kunststofkajaks ook voor de opbouwbare kajak geldt.

Anders zijn de elementen waaruit de kajak is opgebouwd; het lichte en toch stevige geraamte van rondhout en triplex, de huid van een meestal uit zeven lagen bestaand rubber materiaal het aangenaaide dek van dichtgeweven, geïmpregneerd zeildoek. Rond de kuip loopt een opstaande houten rand.

Op het moment bestaat de vouwbotenmarkt vrijwel alleen uit de klepper Aerius. Gedemonteerd bestaat de opvouwbare kajak uit twee stukken; een lattentas, en een rugzak. Het in elkaar zetten met dit systeem is vrij gemakkelijk. De opzij ingebouwde luchtzakken zorgen voor 80kg opwaartse druk, maken de opvouwbare kajak onzinkbaar en zorgt voor extra stabiliteit.

Kano of Canadese kano?

Dezelfde boot wordt door de een kano en door de ander Canadese kano genoemd. Maar onder de naam kano vallen alle boten die met peddels of pagaai worden voortbewogen; opblaasbare kajaks, kajaks en Canadese kano’s. De Canadese kano is echter een vaartuig met een verrukkelijk sierlijke vorm, bijna altijd gebouwd van kunststof. Typisch kenmerk: de spits omhooglopende voor- en achtersteven! Terwijl de Eskimokajak de jachtboot voor de ijszee was, gebruikten indianen van Noord-Amerika de Canadese kano op grote rivieren en meren.

De vorm is tot de dag vandaag dezelfde gebleven, maar van hout en doek en tegenwoordig van pvc. Canadese kano’s zijn ongeveer 5 meter lang. 80 cm breed en het boord is ongeveer 35cm hoog – de oplopende boeg en het hek niet meegerekend. Voor de voortbeweging dient een circa 1,70 m lange pagaai. Inmiddels is de Canadese kano in Europa even populair als de kajak. Vroeger werd het als een groot bezwaar gevoeld dat hij niet opvouwbaar was, wat transsportproblemen veroorzaakte – een bezwaar dat nu bij de algehele motorisering geen gewicht meer in de schaal legt. De Canadese kano is de 2-persoons boor bij uitstek! Als gerieflijke toerboot maakt de grote en gemakkelijke toegankelijke bergruimte niet alleen het meenemen van veel bagage mogelijk, maar ook het onderbrengen van twee of drie kinderen. In wildwater- tot en met de hoogste moeilijkheidsgraad – kan de Canadese kano als 2-persoons boot het zeker opnemen tegen de 1-persoons kajak en wint hij glansrijk van de 2-persoons kajak. Beginners deinzen terug voor het geknield papegaaien van de boot. Dit knielen is in werkelijkheid een bijzonder gemakkelijk driepuntszit: beide knieën rusten op het schuimrubber ondergrond en het zitvlak rust tegen de naar voren kantelbare zitting, een positie die een zeer goed overzicht en een uitstekend contact met het water biedt, terwijl men zich ook de geheel op de zitting kan schuiven en dan hoger en gemakkelijker zit dan in een kajak. Bij deze van oorsprong open boot worden nu goed afsluitende spatdekken – persenning geheten – met spatzeilen geleverd. Extra mangaten voor kinderen kunnen door de meeste makers naar wens worden aangebracht.

Uitgesprokenwildwater kanoërs zullen zich een zogenaamde bananaboat aanschaffen met een gesloten dek van kunststof met afgeronde kanten waardoor het water beter afloopt. Door het hogere boord en de omhooglopende voor- en achtersteven is de Canadese kano op meren en op zee windgevoeliger dan een kajak. Een goed op elkaar ingespeelde en ‘slagsterke’ bemanning zal echter hoogstens bij echt noodweer in moeilijkheden komen. Volgens het spreekwoord: als de hemel valt, zijn alle mussen dood. Tot slot moet hier nog een opblaasbare kano of opblaasbare kajak worden genoemd, een Metzeler-boot, de Metzeler-Indio, die makkelijk vervoerd kunnen worden voor het maken van vaartochten in afgelegen streken.

Kajaks en Canadese kano’s zijn bootvormen die zich al duizend jaar hebben weten te handhaven. Het gebruik van meer geschikte materialen heeft daar ook een gunstige invloed op gehad. Bij deze boten is een zo gunstige verhouding tussen eigen gewicht, stabiliteit, snelheid, lichtheid en hanteerbaarheid alsmede zee- of beter waterwaardigheid ontstaan, dat wat dat betreft het maximale bereikt. In een lage prijsklasse zijn opblaasbare kajaks te koop.

augustus 2020

Tips bij het kopen van een kajakstoel

Het gebruik van een kajakstoel of kajakrugleuning is een essentieel onderdeel van de opblaasbare kajak. In feite is het belangrijk voor de veiligheid! Net zoals een paardenzadel, een kajakstoel biedt veiligheid en controle tijdens het peddelen.
Waarom een kajakstoel of een kajakrugleuning?

Tegenwoordig hebben opblaasbare kajaks, ongeacht welk type kajak, enorme vooruitgang geboekt op het gebied van ergonomie voor de kajakker. Er zijn waterdichte opbergruimtes, de mogelijkheid om je peddel aan de boot te bevestigen, kuipen van meerdere afmetingen om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, etc. Qua comfort zelf vind je nu veel tips om het kajakken aangenamer te maken vorm. Vooral op zitniveau: de meeste opblaasbare kajaks zijn uitgerust met een kajakstoel die comfortabeler zit. Bijna zo comfortabel dat je misschien in de verleiding komt om niet eens een stoel of rugleuning toe te voegen! Maar dat zou een grove vergissing zijn. Deze kajakstoelen bieden niet alleen extra comfort, maar hebben ook meerdere functies tijdens het kajakken

Kajakstoel met antislip

Tijdens het kajakken kan er altijd water in de kajak komen waardoor de bodem van de kajak wat gladder wordt, daarom zijn de meeste opblaasbare kajaks al voorzien van een opblaasbare kajakstoel. Om te voorkomen dat je rug heen en weer schuift, heupen tegen de zijkanten stoten, is een kajakstoel met antislip een vereiste. En dit geldt vooral als je wordt blootgesteld aan zware omstandigheden.

Het comfort van een kajakstoel

Nadat je op de kajakstoel heeft gezeten, zal je merken dat de kajakstoel een uitstekende comfort biedt. Over het algemeen worden de gewatteerde delen van de zitting en rugleuning als bijzonder comfortabel ervaren: kruisondersteuning, demping, ontlasting van de buikspieren, alles wordt zo gedaan dat de kajakker zich alleen kan concentreren op de navigatie. Sommige kajakstoelen zijn zelfs ontworpen om bepaalde pijntjes en kwalen voor sommige kajakkers te helpen voorkomen. Bijvoorbeeld de Hi-Comfort kajakstoel van RTM, die vooral geschikt is als je een gebroken staartbeen hebt.
Kajak vissen

Hoewel kajakvissen vaak staand wordt gedaan, zijn er speciale stoelen voor kajakvissen. Ze zijn verhoogd voor een beter zicht en bieden meer bewegingsvrijheid tijdens het kajakvissen. Ze zijn des te belangrijker omdat een vissessie lang kan duren en het beter is om energie voor de vissen te sparen dan urenlang je pijnlijke billen te genezen zonder veel pijn.

De Sit On Top-kajaks

De rugleuning van de kajak kan alleen worden gebruikt met sit-on-top kajaks. Deze opblaasbare kajaks worden over het algemeen gebruikt in relatief rustig water en worden blootgesteld aan minder veeleisende omstandigheden. Het is niet altijd nodig om een volledige kajakstoel te gebruiken. In dit geval kan een rugleuning voldoende zijn. Zijn functie is het bieden van meer kruis- en wervelondersteuning zonder de opblaasbare kajak te overbelasten.

Er zijn zelfs enkele opblaasbare kajaks waarbij de stoel al zo is gebosseleerd dat er geen volledige stoel in past. In dit geval gebruik je altijd een rugleuning. Afgezien van deze paar speciale gevallen, kan men meestal een stoel of rugleuning gebruiken, afhankelijk van wat men kiest.

Kajakstoel kopen

Voordat je een kajakstoel gaat kopen zijn de volgende punten van belang, waarbij altijd rekening wordt gehouden met het budget dat je eraan wilt besteden:

Welk type opblaasbare kajak gebruik je? Als het een opblaasbare kajak met zitje is, kun je naar wens een ruggedeelte of een zitje gebruiken. Als de kajak gesloten is, wordt meestal een volzit gebruikt

Voor een relatief lange tocht op zee raden we een complete, zeer comfortabele stoel aan, aan de andere kant zou een stoel voor een surfkajak niet alleen vervelend, maar zelfs gevaarlijk zijn. Je gebruikt altijd een rugleuning.

Het comfort? Sommigen kajakkers houden van een stevige grip, anderen geven de voorkeur aan zacht: net als bij het kiezen van een matras, heeft iedereen een andere voorkeur. Aarzel niet om bij twijfel en voor nauwkeurigere informatie contact op te nemen met een specialist.

Vaste of opblaasbare stoel? Nogmaals, sommigen geven de voorkeur aan een opblaasbare rugleuning, anderen geven de voorkeur aan een gestoffeerde stoel. Het is echter zeer ongebruikelijk om een opblaasbare stoel te gebruiken op een harde boot.

Verschil tussen een kajak en kano

Kajak heeft een gesloten dek met daarin een kuip ("instapgat") en zitje, wordt voortbewogen met een dubbelbladige peddel, heeft vaak waterdichte compartimenten waarin je bagage kan opbergen ,je kan echter niet zoveel bagage meenemen als in een kano. Met een kajak kan je sneller varen dan een kano (door het hogere slagtempo van de dubbelbladige peddel).

Kano (of Canadese kano) is van boven open (vandaar dat de kano ook wel open kano wordt genoemd), je kan geknield of zittend (op een bankje) varen, wordt voortbewogen door een enkelbladige peddel (steekpeddel), je kan veel bagage meenemen (ideaal voor kampeervakanties) en je kan er makkelijk bij komen tijdens het varen, de kano is vaak breder dan een kajak (stabieler) en vaart iets minder snel dan een kajak. In en uitstappen gaat veel makkelijker, grotere kano's zijn geschikt om met meerdere personen te varen (bij een kajak maximaal 2 personen). Een kano wordt ook veel gebruikt om samen met kinderen of een hond te varen. In een kano zit je wat minder beschut tegen de weerselementen dan in een kajak, een kajak vangt in het algemeen minder wind (kajak is lager dan kano) en kan de golven beter aan.

Kanovaren (met een enkelbladige /steekpeddel) vereist een andere techniek dan kajakvaren (met een dubbelbladige peddel) Om goed recht vooruit te varen met een enkelbladige peddel, moet een solo- of hekvaarder (degene die achterin de kano zit) bepaalde stuurslagen maken bij de voorwaartse slag, dus aan één kant van de boot snelheid maken en tegelijkertijd sturen dat valt niet altijd mee en daarom zie je nog wel eens een (huur)kano zigzaggend vooruit gaan. Ook andere kano peddeltechnieken zoals kruisslagen, oversteken en duwslagen zijn bij het kanovaren belangrijk. Bij het tandemvaren moeten boeg(voorin)- en hekvaarder(achterin) goed met elkaar kunnen samen werken. Het solo-kanovaren is de laatste tijd in opkomst.